Framtidens journalistik och media

Under marknadsföreningens lunch 13/4 så diskuterades framtidens journalistik och media. På plats var Rolf Bäck från Njus Media och Karin Näslund från Mittmedia. Skillnaderna mellan bolagen är stora, där Mittmedia är ett långvarigt företag som fyller 177 år och Njus är en startup med endast några år på nacken. Mittmedia har i dagsläget stort fokus på den digitala journalistiken och de har aldrig vetat så mycket om sin publik som i dagsläget. De har också en större räckvidd idag än tidigare. Digitaliseringen har däremot skapat nya utmaningar, exempelvis kring hur Mittmedia hjälper annonsörer att synas bäst.

Njus Media benämner sig själva som ett Spotify för journalistik och erbjuder en app där alla nyheter samlas. Det gör att tips kan levereras in från hela landet och i dagsläget finns det 60 anslutna journalister. Har just nu en snabb tillväxt med ett ökande antal besökare varje månad.

Mittmedia jobbar vidare med sin digitala affärsmodell och kan konstatera att den fungerar bra. Den tidigare affärsmodellen som bygger på prenumeranter och annonser har förändrats och idag läser fler nyheter online. Njus utgångspunkt är från Medieutredningen, där man slog fast att hälften av alla tillfrågade kunde tänka sig att betala för nyheter.

2020 så siktar Njus på att vara Sveriges största medieföretag. Utgår helt från användarbeteenden och hur det går att optimera nyhetsupplevelsen för besökaren. Mittmedia siktar på att vara ännu mer träffsäkra i framtiden och vill lyckas nå sin publik ännu bättre. Det både Rolf och Karin är överens om är att lokaljournalistik är väldigt viktigt för ett demokratiskt samhälle och att det kommer att fortsätta att vara det även i framtiden, oavsett hur läsarna nås.