Lunchmöte om hotellbåten Astoria

Hotellbåten Astoria, som legat 21 år i Göteborgs centrum, har seglat norrut och precis kommit till Sundsvall. Sundsvall får därmed under hösten ett flytande hotell och konferenscenter i Södra hamnen, granne med Casino Cosmopol, under namnet Good Morning+ Sundsvall.
Britt Pettersson, Area manager för Good Morning Hotels, och Ken Gerhardsson, Social Media Manager, som aldrig tidigare varit i Sundsvall, började med att tacka för det fantastiska bemötande de fått i Sundsvall, både av kommunen i fråga om extremt korta handläggningstider för olika tillstånd och av Sundsvallsborna.
Britt berättade att man letat efter en möjlighet att satsa i Sundsvall i två år nu och man var otroligt nöjda med det AAA-läge man fått i Södra hamnen.
Britt berättade även lite om deras organisation. Moderbolaget som hotellbåten Astoria hör till heter Ligula Hospitality Group, en grupp som har fem varumärken och 2 franchiseverksamheter. Good Morning och Good Morning + är två av dem.
Just nu har man 34 hotell i Sverige och Danmark och vill gärna ha fler – och gärna fler i Sundsvall.
Good Morning+ Sundsvall har 120 rum, 245 bäddar och kommer att öppna i början av 2018, senast 15 februari. Bokningen har öppnat på webben och man är spänd på hur responsen kommer att bli.
I tillägg till rummen finns även ett konferensrum för upp till 30 personer plus ett mindre. Det kommer att finnas en servering på akterdäck och restaurangen inne har 72 platser.

”Sundsvall är vårt flaggskepp”
Ken berättade om hur man tänkt när det gällde marknadsföringen av hotellbåten.
Krutet har lagts på sociala medier och filmer, där man valt att göra ”inside stories”, och att göra dem mer råa än polerade berättelser.
Man har producerat fyra filmer om Astorias flytt till Sundsvall och fått en överväldigande respons på dem.
Redan när man gjorde en pressrelease och började göra inlägg i sociala medier om flytten till Sundsvall fick man ett otroligt stort intresse, så stort att landningssidan fick problem på grund av det stora antalet besökare samtidigt. I tillägg har man fått bra synlighet i de lokala medierna.
Man skapar sitt content inhouse, både bild, film och copy, och testar sig fram när det gäller att hitta ”sitt” språk och att hitta och följa en röd tråd i kommunikationen.
”Vi vill göra Astoria till hela Sundsvalls båt”, sa Ken, och berättade att budskap som ”Framme i Sundsvall” och ”Hemma i Sundsvall” kommer att vara i fokus i kommunikationen.

Frågor som ställdes och som Britt svarade på:
Ska ni anställa personal i Sundsvall? Ja, vi ska anställa en platschef, 5-8 fast anställda, eventuellt städpersonal samt extrapersonal.
Hur ser ni på marknaden för koncepthotell? Alla hotell har koncept, fördelen för oss är att vi är en ny kedja och bygger från botten.
Hur är det med nischade hotell? Det geografiska läget står i fokus tillsammans med frågan om var det finns behov för rum. Ett flaggskepp är bra, för det genererar intresse även för resten av hotellen.
Är det här en permanent lösning? Det är vårt önskemål, men det är kommunen som avgör det. Vi har bara fått tillstånd för fem år, därefter måste vi söka igen. Men vi vill gärna stanna i Sundsvall.
Hur ser ni på konkurrensen från andra hotell i Sundsvall? Vi ser oss som ett komplement. Vi är ett trestjärnigt hotell med har priser mellan 625-1300 kr, inte mer. Man vet vad man får hos oss, helt enkelt.
Vilka målgrupper riktar ni er till? Alla. Turister, affärsfolk, familjer och alla andra.

––––––––––––––––

Se film från lunchen

––––––––––––––––

OBS! Exklusiv förhandsvisning för MiS-medlemmar

Britt och Ken avslutade med att bjuda in Marknadsföreningen i Sundsvallsregionens medlemmar till en exklusiv förhandsvisning ombord innan den officiella invigningen.
Vi återkommer med datumet längre fram! /MiS